[ad_1]
Festivalul Internaţional de Film Cinepolitica (8-13 aprilie,
la Cinema
Studio, Elvira Popescu și Union) aduce în premieră, la
București, filmul biografic
Paradjanov, propunerea Ucrainei la Oscarul pentru Cel mai bun
film străin. În 2014 se
împlinesc 90 de ani de la nașterea unuia dintre cei mai
talentați cineaști ai lumii, Sergei Paradjanov.
Proiectat în peste zece festivaluri mari, inclusiv la Karlovy
Vary și Toronto, Paradjanov e „o biografie neconvențională
despre un artist neconvențional”, cum o descrie „The Hollywood
Reporter”. Serge Avedikian joacă rolul excentricului artist de
origine armeană pe care l-au admirat Federico Fellini, Andrei
Tarkovski sau Marcello Mastroianni.
Regizorul a avut o viață tumultoasă, fiind arestat de trei ori,
dus în lagăre de muncă și în închisoare și pus pe lista neagră
a cinematografiei sovietice, pe baza unor acuzații precum
homosexualitate sau dare de mită. Spectaculos, Paradjanov
bifează câteva dintre momentele-cheie din viața cineastului
născut în Georgia, printre care și realizarea filmelor care
i-au marcat cariera: Umbrele strămoșilor uitați (1968) sau
Culoarea rodiei (1964).
Nominalizat la Oscar
Filmul The Square, nominalizat la
Oscarul pentru Cel mai bun documentar, anul acesta, poate fi
văzut în premieră în România, în Competiția celei de-a treia
ediții a Festivalului Internaţional de Film Cinepolitica.
Documentarul lui Jehane Noujaim (Control Room) surprinde
schimbările sociale din Egiptul ultimilor ani, prin intermediul
poveștilor personale, emoționante, ale unora dintre
protestatarii din Piața Tahrir. Unul dintre ei este actorul
Khalid Abdalla, protagonist în filme ca The Kite Runner, United
93 sau Green Zone care, inspirat de activismul tatălui său,
închis în Egipt în anii 70 și plecat în exil, s-a întors din
Londra pentru a se alătura revoluției. Apreciat pentru stilul
vizual, pentru forța și emoția lui, The Square a câștigat
Premiul publicului la
festivalurile de la Sundance și Toronto, și a fost numit Cel
mai bun documentar al anului 2013, de către International
Documentary Association, trofeu primit de Jehane Noujaim în
ovațiile audienței.Filmul este
unul dintre puținele finanțate prin crowdfunding nominalizate
la Oscar.
Tema medicală
Unul dintre primele trei titluri confirmate în competiția
pentru Trofeul Cinepolitica 2014, Fire in the Blood este
un documentar răvășitor despre „genocidul medicamentelor”.
Între 1997 și 2003, decizia unor companii farmaceutice gigant
din Occident de a nu permite scoaterea pe piață a
medicamentelor anti-HIV/SIDA accesibile – pentru a-și maximiza
profitul – a dus la moartea a circa 10 milioane de oameni în
Africa și Asia. Fire in the Blood, regizat de Dylan Mohan Gray
și narat de William Hurt, îi aduce în fața camerei pe Bill
Clinton, Desmond Tutu și activiști africani și indieni.
„De fiecare dată când mă întreabă cineva despre ce e filmul, îi spun că este despre
crima secolului. Istoricul din mine nu putea crede, nu putea
accepta faptul că nu exista nici un film și nici o carte în
circulație care să spună povestea asta extrem de importantă”,
declara regizorul. Extrem de bine primit de critică, Fire in
the Blood a fost proiectat la Festivalul de la Sundance, anul
trecut, și a fost premiat la Washington DC, Vancouver, Mumbai
sau Hamburg.
Alte filme despre propagandă, în
competiţie
Cu o poveste controversată vine și Occupation: the 27th
Picture, în regia croatului Pavo Marinković. Cineastul reia un
scandal din fosta Iugoslavie care a schimbat viețile celor
implicați. În 1978, regizorul Lordan Zafranović își prezenta în
competiție, la Cannes, Occupation in 26 Pictures, un film brutal, puternic stilizat,
despre grupările extremiste, partizane, de după cel de-Al
Doilea Război Mondial. Bine primit de presa străină, el este
„măcelărit” acasă de un grup de tineri critici, fiind perceput
ca un film de propagandă comunistă. Considerat trădător și
respins de breaslă, Zafranović a plecat din țară și s-a
stabilit de câțiva ani la Praga. Acolo l-a întâlnit Pavo
Marinković, în încercarea de a descifra dedesubturile
scandalului. Documentarul a avut premiera mondială la
Festivalul de la Karlovy Vary, în 2013.
Le sac de farine, filmul
semi-autobiografic regizat de Kadija Leclere, urmărește drama
unei fetițe de 8 ani crescută într-o mănăstire catolică din
Belgia, vizitată într-o zi de tatăl biologic pe care nu-l
cunoscuse niciodată. Convins că e pentru binele ei, acesta o
duce în satul natal din Maroc, unde va crește în sărăcie și
lipsuri. În rolul principal apare renumita actriță Hafsia
Herzi, alături Hiam Abbas și Mehdi Dehbi. „Am avut «șansa» de a
trăi parțial această poveste, pentru că am fost luată și
închisă timp de doi ani, patru luni și zece zile”, a explicat
regizoarea. Le sac de farine a fost proiectat în peste zece
festivaluri, inclusiv la Roma, Namur, Dubai, Göteborg și
Vancouver.
Poveşti controversate
În fosta URSS, în anul 1979, se întoarce și Les Interdits/
Friends from France, de Philippe Kotlarski și Anne Weil, un
film intrigant despre
„refuzniki”, evreii hărțuiți de serviciile secrete ruse pentru
că încercaseră să părăsească teritoriul sovietic. Doi veri
francezi, Carole (Stéphanie Sokolinski) și Jérôme (Jérémie
Lippmann), se îndepărtează de grupul organizat cu care veniseră
în vizită la Odessa pentru a descoperi o altă lume, absurdă și
brutală.
Cu un subiect controversat vine și The German Doctor / Wakolda,
o dramă argentiniană de Lucía Puenzo, despre renumitul doctor
nazist Josef Mengele, cel care a condus experimente năucitoare
pe evreii din lagărul de la Auschwitz. Propunerea Argentinei la
Oscar pe
2014, filmul îl urmărește pe
Mengele (Àlex Brendemühl) în anii 60, fugar în Patagonia, când
i se redeschide apetitul pentru experimente. În distribuție
apare și Natalia Oreiro. The German Doctor a avut premiera
mondială în secțiunea Un Certain Regard, la Cannes 2013.
În competiție va rula, în premieră, și nigerianul Half of a
Yellow Sun, regizat de Biyi Bandele. Cu Chiwetel Ejiofor,
actorul nominalizat la Oscar pentru rolul din 12
Years a Slave, și actrița Thandie Newton (Crash) în rolurile
principale, filmul este o
poveste de dragoste emoționantă despre tineri prinși în
războiul civil din Nigeria. Half of a Yellow Sun a primit
cronici entuziaste la premiera mondială de la Toronto, fiind
cel mai celebrat film african
din 2013.
Alături de cele patru titluri, în competiția Cinepolitica 2014
vor rula și The Square, nominalizat la Oscarul pentru Cel mai
bun documentar, Neighbouring Sounds, de Kleber Mendonça Filho –
propunerea Braziliei la Oscar, documentarul Fire in
the Blood, regizat de Dylan Mohan Gray și narat de William
Hurt, și Occupation: the 27th Picture, în regia lui Pavo
Marinković.
Propunerile pentru Oscar
De cronici extrem de favorabile s-a bucurat și un alt film din competiție, Neighbouring
Sounds/O Som ao Redor, drama braziliană regizată de Kleber
Mendonça Filho și propusă de Brazilia la Oscarul pentru Cel mai
bun film străin, anul acesta. Provocator, filmul explorează schimbările
sociale recente din Brazilia, grație relativei stabilități
politice și creșterii economice puternice.
Viața cotidiană într-un cartier middle-class din Recife ia o
turnură neașteptată după sosirea unei firme independente de
pază. Prezența gărzilor le oferă locuitorilor o oarecare
senzație de siguranță, dar le provoacă mai degrabă anxietate,
într-o cultură bazată încă pe frică. „Un film remarcabil”, „îți taie
răsuflarea”, scria „Los Angeles Times” despre Neighbouring
Sounds, care a câștigat peste zece premii în festivaluri.
În competiția Cinepolitica va rula, în premieră în România, și
un film proaspăt adus de la
Festivalul de la Berlin, din secțiunea Panorama: impresionantul
I’m Not Angry!/ Asabani Nistam!, de Reza Dormishian (Iran).
Navid, un iranian de origine kurdă din Teheran, este dat afară
din universitate din cauza activismului său politic și forțat
să-și găsească ceva de lucru, într-o societate în care tinerii
își găsesc cu greu locul. Îndrăgostit de o tânără cu aceleași
vederi politice, Navid e pe cale să apeleze la o soluție
extremă, pentru a se putea căsători cu ea. Un film emoționant
despre cum politica afectează profund viețile personale.
Din cauza acestui film,
televiziunea de stat iraniană și-a întrerupt de patru ori
emisia în direct, la Fajr Film Festival din Teheran, unde
cineaștii iranieni s-au arătat revoltați de excluderea
sistematică a producțiilor care nu respectă linia ideologică.
[ad_2]
Source link
Facebook
Twitter
RSS